KLUCZOWE INFORMACJE DLA OSÓB FIZYCZNYCH I PRAWNYCH
Liechtenstein, malowniczo położony między Szwajcarią a Austrią, jest jednym z najmniejszych, ale najbogatszych krajów świata. Księstwo, zamieszkiwane przez około 40 tysięcy mieszkańców, składa się z 11 gmin, a jego stolicą jest Vaduz. Językiem urzędowym jest niemiecki, a walutą – frank szwajcarski (CHF). Liechtenstein, będący monarchią konstytucyjną z systemem demokracji parlamentarnej, stanowi wyjątkowy model stabilności politycznej i gospodarczej.
Od 1995 roku Liechtenstein jest członkiem Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EEA), co pozwala mu na pełne uczestnictwo w jednolitym rynku Unii Europejskiej. Mimo to kraj zachowuje swoją niezależność fiskalną, co czyni jego system podatkowy atrakcyjnym dla inwestorów z całego świata. Dzięki strategicznej współpracy z sąsiednią Szwajcarią, Liechtenstein posiada zintegrowaną unię celną i korzysta z szwajcarskiej infrastruktury monetarnej.
Gospodarka Liechtensteinu opiera się na wysoce rozwiniętym sektorze usług finansowych oraz różnorodnym przemyśle. Kraj słynie z niskich podatków, zaawansowanych rozwiązań prawnych oraz przyjaznego środowiska biznesowego. Wysoka jakość życia, brak długu publicznego i największy na świecie dochód na mieszkańca czynią z niego unikalne miejsce zarówno dla rezydentów, jak i inwestorów zagranicznych.
Pomimo swojej niewielkiej powierzchni, Liechtenstein oferuje niezwykle efektywny system podatkowy, który jest często postrzegany jako kluczowy atut dla firm oraz osób fizycznych poszukujących stabilności, optymalizacji podatkowej i dostępu do globalnych rynków.
Liechtenstein, choć mały, stale dostosowuje swój system podatkowy do międzynarodowych standardów, podążając za inicjatywami OECD i Unii Europejskiej (UE). Wprowadzone zmiany mają na celu zwiększenie przejrzystości, zapewnienie zgodności z globalnymi regulacjami oraz ochronę przed praktykami unikania opodatkowania.
Od 1 stycznia 2016 roku Liechtenstein wdrożył ustawę o automatycznej wymianie informacji (AIA), zgodną ze standardem OECD Common Reporting Standard (CRS). Dzięki temu kraj zobowiązał się do przekazywania informacji podatkowych władzom innych państw, co znacząco zwiększyło przejrzystość systemu podatkowego.
Dodatkowo zmodyfikowano porozumienie z UE dotyczące opodatkowania dochodów z oszczędności, przekształcając je w umowę AIA. Oba te kroki wpisują się w szerszy trend współpracy międzynarodowej w walce z ukrywaniem dochodów.
Od 2017 roku Liechtenstein wprowadził tzw. zasadę korespondencji w przypadku opodatkowania dywidend, aby zapobiec podwójnej nietykalności podatkowej. Dywidendy wypłacane z aktywów biznesowych są zwolnione z podatku dochodowego tylko wtedy, gdy nie są odliczalne od podatku w kraju źródła. Wyjątek stanowią dywidendy z aktywów prywatnych, które pozostają zwolnione.
Dywidendy i zyski kapitałowe z zagranicznych inwestycji są opodatkowane, jeśli więcej niż 50% dochodów tych podmiotów pochodzi z pasywnych źródeł i podlega niskim stawkom podatkowym w kraju ich rezydencji. Grandfathering dla takich inwestycji, ustanowionych przed 2019 rokiem, zakończył się 31 grudnia 2021 roku.
Zmiany te mają na celu zharmonizowanie polityki podatkowej Liechtensteinu z międzynarodowymi wymogami, jednocześnie chroniąc krajowy system przed erozją bazy podatkowej. Dzięki wdrożeniu standardów takich jak CRS czy AIA Liechtenstein zwiększa swoją wiarygodność jako centrum finansowego, jednocześnie wspierając globalne wysiłki na rzecz sprawiedliwości podatkowej.
Liechtenstein stosuje precyzyjne kryteria w celu określenia rezydencji podatkowej osób fizycznych.
Osoby fizyczne są uznawane za rezydentów podatkowych w Liechtensteinie, jeśli spełniają jeden z poniższych warunków:
Rezydencja podatkowa w Liechtensteinie wiąże się z obowiązkiem opodatkowania globalnych dochodów (tzw. worldwide income) na terytorium tego kraju. Dla osób fizycznych, które nie spełniają warunków rezydencji, opodatkowaniu podlegają jedynie dochody generowane na terenie Liechtensteinu.
Dzięki ścisłemu określeniu zasad rezydencji, Liechtenstein utrzymuje spójność w swoim systemie podatkowym, jednocześnie wspierając zgodność z międzynarodowymi standardami, takimi jak wymogi OECD w zakresie wymiany informacji podatkowych.
System podatkowy Liechtensteinu dla osób fizycznych opiera się na zasadzie globalnego opodatkowania dochodów i majątku netto rezydentów. Jednakże określone rodzaje dochodów podlegają wyłączeniom, co czyni system elastycznym i korzystnym dla wielu podatników.
Rezydenci podatkowi są opodatkowani od swoich globalnych dochodów, podczas gdy osoby bez stałego lub zwyczajowego miejsca zamieszkania w Liechtensteinie podlegają opodatkowaniu wyłącznie w odniesieniu do określonych dochodów źródłowych, takich jak:
Opodatkowanie dochodów w Liechtensteinie odbywa się według progresywnej skali podatkowej, z uwzględnieniem ulg i kwot wolnych od podatku.
Krajowa stawka podatkowa | Dochód osoby samotnej (CHF) | Odliczenie od wyniku (CHF) | Dochód rodzica samotnie wychowującego (CHF) | Odliczenie od wyniku (CHF) | Dochód małżeństwa (CHF) | Odliczenie od wyniku (CHF) |
---|---|---|---|---|---|---|
Kwota wolna od podatku | 15,000 | 22,500 | 30,000 | |||
1% do | 20,000 | 150 | 30,000 | 225 | 40,000 | 300 |
3% do | 40,000 | 550 | 60,000 | 825 | 80,000 | 1,100 |
8% powyżej | 200,000 | 6,100 | 300,000 | 9,150 | 400,000 | 12,200 |
Podatek gminny stanowi dodatek do podatku krajowego i waha się od 150% do 180% kwoty podatku dochodowego ustalonego na poziomie krajowym. Ostateczna stawka podatkowa łączy stawkę krajową z dopłatami gminnymi, co daje efektywną stawkę od 2,5% do 22,4%.
Przykład: Jeśli podatek krajowy wynosi 5%, a gmina ustali dopłatę w wysokości 150%, ostateczna stawka wyniesie 7,5%.
Osoby fizyczne, które po raz pierwszy (lub po co najmniej dziesięcioletniej przerwie) osiedlają się w Liechtensteinie, nie są obywatelami tego kraju, nie wykonują tu pracy, a swoje koszty utrzymania pokrywają z dochodów pochodzących z majątku lub innych źródeł za granicą, mogą ubiegać się o opodatkowanie ryczałtowe.
Korzyści podatkowe: W takim przypadku podatek opiera się na oszacowanych wydatkach, a nie na faktycznych dochodach. Nieruchomości położone w Liechtensteinie podlegają standardowemu podatkowi majątkowemu.
Liechtenstein oferuje unikalną kombinację korzystnych stawek podatkowych i elastycznego podejścia do opodatkowania osób fizycznych, co czyni ten kraj atrakcyjnym zarówno dla rezydentów, jak i osób przenoszących się z innych jurysdykcji.
System podatkowy Liechtensteinu jest wyjątkowo konkurencyjny i oferuje szereg korzystnych rozwiązań w zakresie opodatkowania zysków kapitałowych oraz dochodów z inwestycji.
Zyski kapitałowe z tytułu sprzedaży udziałów w krajowych i zagranicznych korporacjach są zwolnione z opodatkowania. Oznacza to, że inwestorzy nie muszą odprowadzać podatku od dochodu ze sprzedaży akcji czy udziałów. W zamian za to, straty kapitałowe nie mogą być odliczane od podstawy opodatkowania.
Jednakże, zyski kapitałowe z inwestycji w zagraniczne podmioty prawne mogą być opodatkowane, jeśli spełnione są następujące kryteria:
Przykład: Jeśli firma inwestycyjna z siedzibą za granicą generuje większość dochodów z pasywnych źródeł, takich jak odsetki lub opłaty licencyjne, i podlega niskim podatkom, jej zyski kapitałowe mogą nie być objęte zwolnieniem.
Dochody z dywidend oraz przychody z likwidacji są generalnie zwolnione z opodatkowania dla indywidualnych inwestorów, pod warunkiem spełnienia zasady korespondencji. Oznacza to, że:
Zasada korespondencji nie ma zastosowania do dywidend z udziałów posiadanych jako aktywa prywatne.
Zagraniczne udziały biznesowe: Dywidendy z takich inwestycji mogą podlegać opodatkowaniu, jeśli ponad 50% dochodu podmiotu generującego dywidendę pochodzi z dochodów pasywnych, a jego opodatkowanie jest niskie.
Tabela pokazuje kluczowe elementy zwolnień:
Kategoria | Zwolnienie podatkowe | Warunki |
---|---|---|
Zyski kapitałowe z akcji | Tak | Brak ograniczeń przy aktywach prywatnych |
Dywidendy | Tak | Spełnienie zasady korespondencji (≥ 25% udziałów jako aktywa biznesowe) |
Dochody z pasywnych źródeł | Nie | Jeśli ponad 50% dochodu podmiotu pochodzi z dochodów pasywnych i podlega niskim podatkom |
Liechtenstein oferuje inwestorom prywatnym i korporacyjnym atrakcyjne możliwości dzięki zwolnieniom podatkowym na dywidendy i zyski kapitałowe. Jednakże system antynadużyciowy oraz zasada korespondencji wprowadzają ograniczenia w przypadku inwestycji w nisko opodatkowane podmioty zagraniczne. To podejście balansuje korzyści podatkowe z ochroną przed agresywnym planowaniem podatkowym.
Liechtenstein wprowadził rygorystyczne regulacje mające na celu ograniczenie możliwości unikania opodatkowania zysków kapitałowych i dochodów z dywidend, szczególnie w odniesieniu do inwestycji w zagraniczne podmioty prawne.
Kluczowe zasady obejmują:
Te przepisy mają na celu zwiększenie transparentności i eliminację podwójnego nieopodatkowania, jednocześnie wspierając odpowiedzialne praktyki biznesowe.
Zgodnie z globalnymi standardami OECD, Liechtenstein przyjął ustawę o minimalnym podatku globalnym (GloBE Law), która weszła w życie 1 stycznia 2024 r. Wprowadzenie tej regulacji jest częścią szeroko zakrojonej inicjatywy przeciwdziałania erozji podstawy opodatkowania i przenoszenia zysków (BEPS).
Kluczowe aspekty ustawy:
Tabela przedstawiająca kluczowe elementy:
Element regulacji | Opis |
---|---|
Minimalny poziom opodatkowania | 15% |
Próg przychodów brutto | 750 milionów EUR |
Podmioty objęte | Korporacje, fundacje, trusty, inne pojazdy prawne |
Data wejścia w życie | 1 stycznia 2024 r. (UTPR: najwcześniej 1 stycznia 2025 r.) |
Spółka jest uznawana za rezydenta podatkowego w Liechtensteinie, jeśli jej zarejestrowana siedziba (miejscowość inkorporacji) lub miejsce rzeczywistego zarządzania znajduje się na terytorium Liechtensteinu.
Dla podmiotów, które nie posiadają ani siedziby, ani miejsca efektywnego zarządzania w Liechtensteinie, a także dla szczególnych dedykacji majątkowych bez osobowości prawnej (np. trusty), obowiązuje ograniczony obowiązek podatkowy. Opodatkowaniu podlega następujący dochód:
Liechtenstein stosuje definicję stałego zakładu (PE) zgodnie z modelem konwencji OECD, co czyni jej zasady porównywalnymi z wieloma innymi krajami. Obejmuje to:
Liechtenstein posiada ograniczoną liczbę umów o unikaniu podwójnego opodatkowania (DTT). Jednak kraj aktywnie negocjuje nowe traktaty, w których standardowo uwzględnia definicje PE zgodne z wytycznymi OECD.
Tabela przedstawiająca kluczowe cechy rezydencji podatkowej:
Kryterium | Opis |
---|---|
Rezydencja podatkowa | Siedziba lub miejsce rzeczywistego zarządzania w Liechtensteinie |
Ograniczony obowiązek podatkowy | Dochody z nieruchomości i stałych zakładów w Liechtensteinie |
Stały zakład (PE) | Definicja zgodna z modelem OECD |
Umowy DTT | Ograniczona liczba; negocjowane są nowe traktaty |
Liechtenstein stosuje jednolitą stawkę podatku dochodowego od osób prawnych wynoszącą 12,5%. Opodatkowaniu podlegają wszystkie spółki, fundacje oraz instytucje.
W ramach implementacji międzynarodowych wytycznych OECD, Liechtenstein wprowadził Global Minimum Tax (FL GlobE Tax Law), który dotyczy podmiotów spełniających określone kryteria.
Każdy podmiot prawny w Liechtensteinie, niezależnie od poziomu dochodów, jest zobowiązany do zapłaty minimalnego podatku dochodowego wynoszącego 1,800 CHF rocznie.
Podatek minimalny nie jest naliczany, jeśli:
Liechtenstein oferuje uproszczony i przejrzysty system podatkowy, który wspiera międzynarodowe przedsiębiorstwa poprzez konkurencyjne stawki podatkowe i szeroką gamę zwolnień podatkowych. Dochody z inwestycji, zysków kapitałowych oraz dywidend podlegają jednak szczególnym zasadom, które warto zrozumieć.
Zyski kapitałowe ze sprzedaży udziałów są zwolnione z podatku. Wyjątek stanowią sytuacje, w których zastosowanie mają przepisy antyabuzyjne:
Zyski z nieruchomości w Liechtensteinie są opodatkowane w ramach osobnego podatku od zysków z nieruchomości.
Dochody z dywidend oraz wpływy z likwidacji spółek są zasadniczo zwolnione z opodatkowania dla inwestorów korporacyjnych, pod warunkiem:
Zasady antyabuzyjne przewidują, że dywidendy z inwestycji w zagraniczne podmioty prawne są opodatkowane, jeśli więcej niż 50% dochodów podmiotu stanowi dochód pasywny i podlega niskim stawkom podatkowym.
Dochody z odsetek są w pełni opodatkowane i muszą odpowiadać warunkom rynkowym w przypadku transakcji z podmiotami powiązanymi. Stosowanie „safe harbour rates” pozwala na uproszczoną kalkulację.
Dochody z tantiem podlegają standardowej stawce podatkowej wynoszącej 12,5%.
Dochody z funduszy inwestycyjnych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 12,5%. Jednak zyski z dywidend i kapitałowe realizowane przez fundusze są zwolnione z podatku, jeśli fundusze inwestują w udziały w podmiotach prawnych.
Jeśli fundusz inwestycyjny nie rozróżnia dochodów z dywidend, zysków kapitałowych i odsetek w księgach rachunkowych, można zastosować uproszczoną metodę kalkulacji, opartą na ekspozycji kapitałowej funduszu.
Rezydenci podatkowi podlegają opodatkowaniu od dochodów globalnych, ale zyski z zagranicznych nieruchomości i stałych zakładów są zwolnione z opodatkowania w Liechtensteinie.
Liechtenstein utrzymuje przewidywalny system podatkowy, który promuje zarówno krajowe, jak i zagraniczne inwestycje, przy jednoczesnym zapewnieniu zgodności z międzynarodowymi standardami.
Malta to dynamicznie rozwijająca się jurysdykcja, która przyciąga międzynarodowe firmy dzięki konkurencyjnemu systemowi podatkowemu, elastycznym regulacjom i strategicznemu położeniu w sercu Morza Śródziemnego. Jeśli rozważasz założenie działalności gospodarczej, optymalizację podatkową lub inwestycję na Malcie, nasi eksperci pomogą Ci w pełni wykorzystać dostępne możliwości.
Nie czekaj, aby rozpocząć działalność na Malcie na najlepszych warunkach. Razem opracujemy skuteczną strategię, która pomoże Ci osiągnąć sukces i maksymalnie zoptymalizować „podatki na Malcie”.
Kancelaria Jabłońscy Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością działa na podstawie wpisu do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego prowadzonego przez Sąd Rejonowy dla M. St. Warszawy w Warszawie, XIII Wydział Gospodarczy Krajowego Rejestru Sądowego za numerem KRS 0000619709; wpisana jest do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej REGON za numerem 364516606 oraz oznaczona numerem identyfikacji podatkowej NIP 1132910751.
© 2016 – 2025 Kancelaria Jabłońscy. All rights reserved.